Szkoła jest miejscem, w którym uczniowie spędzają większą część dnia. Powinna być zatem miejscem, w którym nabywają nowych umiejętności, wychodzą bogatsi o nowe doświadczenia. Jest to szczególnie ważne w przypadku dzieci i młodzieży niepełnosprawnej umysłowo, ponieważ ich funkcjonowanie w dorosłym życiu w dużej mierze zależy od tego, w jakim stopniu będą samodzielni.
Opracowany przeze mnie projekt zakłada zmianę sposobu odżywiania, wyposażenie uczniów w umiejętności niezbędne do przygotowywania zdrowych posiłków.
Uwagi wstępne:
Powiedzenie „w zdrowym ciele, zdrowy duch” jest myślą przewodnią tego projektu. Prawidłowo skomponowana dieta i racjonalne odżywianie mają niebagatelny wpływ na nasze zdrowie fizyczne, a co za tym idzie i na sprawność intelektualną. Zdrowe jedzenie wcale nie musi być monotonne i bezbarwne. Wystarczy szczypta wyobraźni, smaku i na talerzu mogą pojawić się fantastyczne przysmaki zdrowej kuchni. Przyjęte w opracowanym przeze mnie projekcie założenia, cele i treści kształcenia pozwolą uczniom przyswoić wiedzę o racjonalnym odżywianiu, wyrobią nawyk spożywania warzyw, owoców pod różną postacią, wyposażą w umiejętności niezbędne do przygotowania prostych posiłków i nawyków bezpiecznego posługiwania się narzędziami kuchennymi, uwrażliwią rodziców uczniów naszej szkoły na prawidłowe komponowanie posiłków i nie uleganie niezdrowym zachciankom dzieci.
Założenia projektu:
Wraz z wiekiem dzieci wzrasta ich waga ciała. Jest to zjawisko jak najbardziej normalne, pod warunkiem, że zachowana jest równowaga między wzrostem a masą ciała. Niestety coraz częściej obserwuje się zjawisko otyłości, nawet już wśród dzieci w wieku przedszkolnym. Na pewno dużą rolę odgrywają błędy żywieniowe i brak ruchu. Szkoła jest miejscem, gdzie dziecko spędza ponad połowę dnia, dlaczego więc nie spróbować zaszczepiać właśnie w tym miejscu prawidłowych wzorców. Opracowałam w/w projekt z myślą o uczniach mojej klasy, w której 67% młodzieży cierpi na otyłość. Zdaję sobie sprawę, że prawidłowe nawyki powinno kształtować się od najmłodszych lat, ale z drugiej strony przecież nigdy nie jest za późno na zmiany.
Projekt zakłada:
1. analizę masy ciała uczniów klas edukacyjno – terapeutycznych;
2. naświetlenie problemu nadwagi rodzicom naszych uczniów poprzez spotkanie z lekarzem (prelekcja „Otyłość – choroba współczesnej cywilizacji”);
3. ustalenie z rodzicami uczniów zmiany produktów spożywczych dostarczanych w czasie pierwszego i drugiego śniadania;
4. comiesięczne przekazywanie rodzicom jadłospisu wraz z przepisami na proste dania;
5. samodzielne przygotowanie surówek, sałatek, soków, past serowych z dodatkiem naturalnych przypraw, kiełków (wyhodowanych w szkole);
Cele ogólne kształcenia:
Nadrzędnym celem kształcenia jest wyrobienie nawyków zdrowego odżywiania i zmiany sposobu odżywiania.
Cele szczegółowe:
Ø wyrobienie nawyku spożywania warzyw, owoców pod różną postacią;
Ø ograniczenie spożycia białego pieczywa i słodyczy;
Ø wyposażenie uczniów w umiejętności niezbędne do przygotowania prostych posiłków;
Ø kształtowanie koordynacji wzrokowo – ruchowej i sprawności manualnej;
Ø wzbogacanie zasobu słownictwa biernego i czynnego;
Procedury osiągania celów;
Uczniowie wraz z nauczycielem 2 razy w tygodniu będą przygotowywać zdrowe przysmaki według wybranych przepisów. Produkty potrzebne w miarę możliwości uczniowie będą kupować z nauczycielem, jeżeli z różnych przyczyn nie będzie to możliwe, zakupy zrobi nauczyciel. Podczas pracy stosowane będą metoda Felicie Affolter, metody praktycznego działania, metody słowne. Działania uczniów będą uwiecznianie na zdjęciach.
Plan realizacji projektu:
Faza wstępna
- Przedstawienie projektu dyrekcji szkoły w celu uzyskania akceptacji.
- Zapoznanie rodziców klasy 1 gimnazjum edukacyjno – terapeutycznej z założeniami projektu.
- Uzyskanie akceptacji rodziców.
Faza zasadnicza
- Analiza masy ciała uczniów klasy 1 gimnazjum według wskaźnika BMI (Indeks Masy Ciała).
- Analiza masy ciała uczniów klas edukacyjno – terapeutycznych i wnioski z niej wynikające.
- Opracowanie ankiety skierowanej do rodziców, dotyczącej preferencji żywieniowych ich pociech (analiza zebranych informacji).
- Wygłoszenie referatu „Planowanie zdrowej diety” na zebraniu rodziców.
- Prelekcja lekarza „Otyłość – choroba współczesnej cywilizacji” połączona z dyskusją rodziców.
- Wyszukiwanie przepisów na stronach internetowych, w kolorowych czasopismach, w książkach kucharskich.
- Samodzielne komponowanie przepisów.
- Planowanie zakupów (sporządzanie listy potrzebnych produktów).
- Przygotowywanie zdrowych przysmaków soków owocowych, warzywnych, surówek, sałatek, past serowych.
- Uwiecznianie na zdjęciach czynności wykonywanych przez uczniów.
- Oglądanie zdjęć na komputerze.
Faza końcowa
- Przygotowanie prezentacji multimedialnej na płycie CD zawierającej poszczególne etapy pracy uczniów.
- Stworzenie mini książki kucharskiej z samodzielnie skomponowanymi przepisami.
- Spotkanie z rodzicami i uczniami uświetnione wykonanymi w czasie zajęć przysmakami zdrowej kuchni.
Ilona Zacharska